עוסק מורשה/עצמאי
פתיחת תיק ברשויות המס
על פי החוק ועל פי פקודת מס הכנסה, כל אדם שפותח עוסק או מתחיל לעסוק במשלח יד כלשהו חייב לפתוח תיק ברשויות המס החל מהיום הראשון לפעילות.
כמובן שאין חובה להיעזר ברואה חשבון או יועץ מס על מנת לפתוח את התיק אך רצוי לעשות זאת מכיוון שהפרוצדורה הזו דורשת מבזבזת זמן יקר והתרוצצויות בין המוסדות (מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי) ודורשת מילוי שאלונים בנוגע לעסק החדש שרצוי למלא אותם בעזרת איש מקצוע על מנת לחסוך בעיות עתידיות.
ראשית יש לפתוח תיק במע"מ (ע"י טופס 821)
לאחר פתיחת התיק במע"מ ולאחר שמע"מ הגדיר את פעילות העסק החדש (כעוסק מורשה או עוסק פטור) יש לפתוח תיק במס הכנסה (טופס 5329) ולבסוף יש לפתוח תיק גם כן בביטוח לאומי (טופס 6101).
לאחר הפתיחה נקבל מהמוסדות את תדירות הדיווח בו נדרש העסק.
זהו, ניתן להתחיל לעבוד….
המסמכים הנדרשים לפתיחת תיק ברשויות:
- טופסי פתיחת תיק חתומים
- צילום תעודת זהות (רצוי גם רישיון נהיגה)
- פרטי חשבון בנק (אישור ניהול חשבון)
- חוזה שכירות במידה ויש
- הסכמים עם לקוחות/ספקים או חשבוניות כל מסמך כלשהו המראה על כוונה אמיתית לפתיחת העסק.

הנהלת חשבונות
על פי פקודת מס הכנסה ותקנות מס הכנסה כל עסק רשום חייב בהנהלת חשבונות וניהול ספר תקבולים ותשלומים לצורך רישום כל ההכנסות וההוצאות של העסק.
קיימת הנהלת חשבונות חד צידית, בה נרשמים בעיקר רק ההכנסות וההוצאות לעומת הרמה היותר גבוהה ומפורטת הנקראת הנהלת חשבונות כפולה בה כל פעולה נדרשת ברישום כפול.
על פי תקנות מס הכנסה (ניהול פנקסים), כל עסק, על פי אופיו (קמעונאי, סיטונאי, נותן שירותים ועוד) ולפי מחזור הכנסתו השנתי חייב בסוג אחר של ניהול חשבונות.
בדרך כלל, עצמאיים יהיו חייבים בהנהלת חשבנות כפולה כאשר מחזור הכנסתם השנתי כולל מע"מ עולה על 3,800,000 ₪ בשנה.
על פי חוק החברות, חברה בע"מ נדרשת בהנהלת חשבנות כפולה ללא קשר למחזור הכנסתה השנתי.
שירותי הנהלת חשבונות כוללים:
קליטת מסמכי העסק במערכת הנהלת החשבונות וניהול ספרי העסק בצורה מקצועית ולפי הוראות ניהול ספרים המתאים לאופי העיסוק.
דיווחים חד/דו חודשי שוטפים לרשות המיסים (מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי).
תכנון מס ובדיקת אחוז מקדמות המס.

דיווחים חודשיים למוסדות
כפי שהסברנו קודם, כל עסק חייב לדווח על הכנסותיו/ניכויי מס מעובדים למוסדות.
תדירות הדיווח חד/דו חודשי או חצי שנתי נקבעת על ידי רשויות המס ועל פי המחזור העסקי.
דיווח חד חודשי (כל 15 לחודש) דיווח דוח חודשי (כל 15 לחודש אי זוגי).
מע"מ / מס הכנסה מקדמות – דיווח חד/דו חודשי
ביטוח לאומי אישי – דיווח חודשי
מס הכנסה עובדים – דיווח חד/דו חודשי או חצי שנתי
ביטוח לאומי עובדים – דיווח חודשי
עוסק פטור נדרש לדווח למע"מ פעם אחת בשנה (עד ל- 31 לינואר של השנה העוקבת) על מחזור עסקאותיו בשנה שחלפה

חשבות שכר
על מנת להפיק תלושי שכר לעובדים נדרש לפתוח תיק ניכויים ברשויות המס (טופס 5329).
תיק ניכויים בביטוח לאומי יפתח תיק אוטומטית לאחר מכן.
בתיק הניכויים יש לדווח ולשלם את סכומי המס המנוכים מהעובדים על ידי המעביד ומועברים למס הכנסה וביטוח לאומי.
על פי חוק דיני עבודה, במועד קליטת עובד יש למסור לו הודעה לעובד תוך 7 ימים ובו פרטים על תנאי ההעסקה, שעות עבודה, תנאים סוציאליים וממונה ישיר. אי מסירת הודעה זו הינה עיברה ועלולה לגרור עימה קנסות כבדים.
על העובד למלא טופס 101 בעל שנה בה הוא מצהיר על פרטיו האישיים ומקורות הכנסה ומצרף תיאום מס במידה ויש הכנסה נוספת.
מסמכים נדרשים לצורך הפקדת תלושי שכר:
- טופס 101 מלא וחתום בידי העובד + תיאום מס אם יש.
- צילום תעודת זהות של העובד.
- קופת פנסיה ופרטי הפרשות סוציאליות אם ישנן.

תכנון מס
מה זה תכנון מס?
תכנון מס הוא מעין חישוב עתידי של כל הפעילויות העסקיות והשלכותיהן מבחינת מיסוי.
תכנון מס הינו חוקי ולגיטימי כאשר אינו מהווה עסקה מלאכותית שכל מטרתה התחמקות ממס.
כלומר כאשר מדובר במהלך חשבונאי חוקי ולגיטימי שמנצל את החוקים ואת הזכויות המוקנות בחוק, על מנת להקטין את גובה המס.
לפני תום כל שנת מס ניתן לבצע תכנון מס וצפי מס עתידי לתשלום על מנת לכלכל את צעדי העסק ועל מנת לחסוך במס.

דוחות שנתיים
כל נישום (עצמאי, חברה, עמותה ולפעמים גם שכירים) נדרש להגיש פעם בשנה דיון וחשבון על הכנסותיו.
יחידים יגישו טופס 1301 למס הכנסה ובו פירוט הכל הכנסותיהם לפי קודים וסיווגים הנדרשים על ידי מס הכנסה.
לדוח הנ"ל יצורפו מסמכים, דוחות ואישורים (כגון: אישור קופות גמל, תיאומי רכב, פחת, 106 וכו)
הדוח הנ"ל יקבע את חבות המס של הנישום והאם הוא נדרש לשלם מס נוסף או לקבל החזר.
הדוח יכלול את כל הכנסותיו של הנישום מכל מקורות ההכנסה, לכן רצוי מאוד להיעזר ברואה חשבון מוסך במילוי הדוח.
עוסקים פטורים גם כן מחוייבים להגיש דין וחשבון על הכנסותיהם.
כזכור, עוסק פטור הינו פטור מתשלומי מע"מ בלבד אך לא מתשלומי מס הכנסה.
חברות יגישו טופס 1214
עמותות ומלכרי"ם יגישו טופס 1215
לטפסים הנ"ל יצורפו הדוחות הכספיים של החברה/עמותה ומסמכים ואישורים רלוונטיים.

הצהרת הון
הצהרת הון או בשמה המקצועי דין וחשבון על רכוש ונכסים תוגש בטופס 1219 בצירוף כל המסמכים והנספחים.
את הצהרת ההון יש להגיש תוך 120 ימים מיום הדרישה ואיחור בהגשה תגרור עימה קנסות ועיצומים ואף עיקולים.
ככל, לכל עסק חדש שנפתח ברשות המיסים תשלח בקשה לעריכת הצהרת הון. הדרישה בדרך כלל תהיה החל מסוף השנה של השנה שקדמה לתחילת הפעילות. לדוגמא אם עסק נפתח בינואר 2022 תשלח הצהרת הון לתאריך 31.12.21.
הצהרת ההון הראשונה, היא חשובה מאוד, כיוון שהיא מהווה את הבסיס לכל הבדיקות שיבואו בשנים הבאות.
כמובן שניתן להגיש הצהרת הון לבד, ללא סיוע ברואה חשבון או יועץ מס אך דבר זה אינו מומלץ כלל מכיוון שלאחר מספר שנים תידרש הצהרה נוספת, ויתגלו טעויות או בשמם המקצועי: "הפרשי הון" בלתי מוסברים אז יתחילו הבעיות האמתיות.
ברגע שפתחתם עסק בעצם יש לכם "שותף" לרווחים וזהו מס הכנסה. מעכשיו מומלץ לשמור על כל האסמכתאות המשמעותיות שתקבלו. אסמכתא על תקבולים/תשלומים מאירועים משפחתיים, מתנות גדולות מההורים או בני המשפחה, צווי ירושה או כל מסמך אחר כך ובמידה ויהיו הפרשי הון ניתן יהיה להסבירם.

ליווי וייעוץ שוטף
כל עסק קם ונופל על צורת הניהול שלו בדגש על הניהול הפיננסי.
לכן חשוב מאוד לבחור רואה חשבון מקצועי שמתאים לטיפול בעסק.
למשל רואה חשבון שמטפל בעסקים קטנים יתאים יותר לעסק קטן מאשר רואה חשבון שיש לו ניסיון בחברות ענק וכן להיפך. זאת מכיוון שרואה חשבון לעסקים קטנים מכיר ומייצג עסקים קטנים ובינוניים מתחומים זהים לעסק שלך ומבין את הצרכים של בעל עסק קטן.
היתרונות:
יחס וליווי אישי תמידי ואוזן קשבת
ניסיון רב בטיפול בעסקים בדיוק כמו שלך
תכנון וחסכון במס על ידי טיפים שתקבל מרואה החשבון בעקבות הניסיון הרב שיש לו בניהול עסקים זהים.
למשרדנו יש את הניסיון הדרוש על מנת לתת לכם מענה לכל צרכים ועומד לרשותכם בכל שאלה.
